Raad van Kerken - Leidschendam-Voorburg
www.raadvankerkenlv.nl

Gebed week van de eenheid

Hierbij ontvangt u het gebed van de week van de eenheid van zondag 21 januari

Zondag 21 januari
Help ons Heer
om een leven te leiden dat zich op U richt

Overdenken
Er kwam een wetgeleerde die Hem op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ (Lucas 10 vers 25)
Romeinen 14 vers 8-9 en Psalm 103 vers 13-18

‘Wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ Deze belangrijke vraag van een wetgeleerde aan Jezus, daagt iedereen die in God gelooft uit. Het raakt de betekenis van ons leven op aarde en voor de eeuwigheid. Op een andere plek in de Bijbel geeft Jezus ons de ultieme definitie van eeuwig leven: ‘... dat zij U kennen, de enige ware God, en Hem die U gezonden hebt, Jezus Christus.’ (Johannes 17 vers 3). God kennen betekent het ontdekken en doen van zijn wil. Ieder mens wil een leven in volheid en in waarheid. Ook God verlangt dit voor ons (zie Johannes 10 vers 10).
De praktijk van ons leven – dat verdeeldheid, egoïsme en lijden kent – houdt ons vaak af van de zoektocht naar God. Jezus leefde het mysterie van intieme verbondenheid met de Vader, die ernaar verlangt om al zijn kinderen te vullen met de volheid van zijn eeuwige leven. Jezus is ‘de Weg’ die ons naar de Vader leidt, onze uiteindelijke bestemming.
Zo brengt onze zoektocht naar het eeuwige leven ons dichter bij Jezus, en daarmee ook dichter bij elkaar. Het versterkt onze verbondenheid op de weg naar de eenheid van christenen.

Gebed

God van het leven,
U heeft ons gemaakt om ons leven in volheid te leven.
Help ons om het verlangen naar eeuwig leven in onze broeders en zussen te herkennen.
Help ons anderen naar U toe te leiden, terwijl we volhardend Jezus’ weg volgen. Dat bidden we in zijn Naam.
Amen.