Raad van Kerken - Leidschendam-Voorburg
www.raadvankerkenlv.nl

Gebed week van de eenheid

Hierbij ontvangt u het gebed van de week van de eenheid van maandag 22 januari

Maandag 22 januari
Help mij Heer
om U, mijn naaste en mijzelf lief te hebben met alles wat ik ben

Overdenken
De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ (Lucas 10 vers 27)
Deuteronomium 10 vers 12 13, Psalm 133

Het antwoord van de wetgeleerde lijkt misschien eenvoudig. Het verwijst naar de bekende geboden van God. Maar het kan vaak moeilijk zijn om God op deze manier lief te hebben en onze naaste als onszelf.
Gods gebod om Hem lief te hebben vereist een diepe toewijding. Het betekent dat we onszelf volledig moeten opgeven. We kunnen om hulp vragen om Jezus’ voorbeeld te volgen, die zichzelf volledig opofferde en zei: ‘Maar laat niet wat Ik wil, maar wat U wilt gebeuren’ (Lucas 22 vers 42). Hij toonde ook zijn grote liefde voor iedereen, inclusief zijn vijanden. We kunnen onze naasten niet kiezen. Hen liefhebben betekent aandacht hebben voor hun behoeften, hun onvolkomenheden accepteren en hun hoop en aspiraties aanmoedigen. Dezelfde houding is nodig op de weg naar christelijke eenheid, met betrekking tot elkaars verschillende tradities.
De oproep om je naaste lief te hebben ‘als jezelf’ herinnert ons aan de noodzaak om onszelf te accepteren zoals we zijn en ons bewust te zijn van Gods liefdevolle blik op ons, altijd bereid om te vergeven. Bedenk dat we Gods geliefde schepselen zijn. Respecteer jezelf. Zoek vrede met jezelf.

Gebed
Heer, geef ons de toewijding om U dieper te leren kennen,
zodat we U met heel ons wezen kunnen liefhebben.
Geef ons een zuiver hart, om onze naaste lief te hebben als onszelf.
Moge de gave van uw Heilige Geest ons in staat stellen
om uw aanwezigheid te herkennen in onze zusters en broeders.
Dat we van elkaar mogen houden met dezelfde onvoorwaardelijke liefde
waarmee U van ons houdt.
Door Christus onze Heer.