Raad van Kerken - Leidschendam-Voorburg

Gebed week van de eenheid

Hierbij ontvangt u het gebed van de week van de eenheid van woensdag 24 januari

Vanavond vindt er een Vesperviering plaats in de Dorpskerk in Leidschendam aanvang 20.00 uur. U bent hiervoor van harte uitgenodigd. Na afloop vindt er een gesprek plaats dat wij u graag willen aanbevelen.

Woensdag 24 januari
Heer, help ons
om ons nooit af te keren van mensen in nood

Overdenken
Toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen.
(Lucas 10 vers 31)
Jesaja 58 vers 6-9a en Psalm 34 vers 15-22

De priester en Leviet die met een boog om het slachtoffer heen liepen, kunnen goede religieuze redenen hebben gehad om niet te helpen. Misschien waren ze op weg om bepaalde religieuze rituelen uit te voeren en liepen ze het risico om ritueel onrein te worden als de man dood zou blijken te zijn. Toch is Jezus bij veel gelegenheden kritisch over religieus leiderschap dat de regels van de religie boven de verplichting plaatst om altijd goed te doen.
De opening van het verhaal van de barmhartige Samaritaan vertelt ons hoe een wetgeleerde zichzelf wilde rechtvaardigen. Ook de priester en de Leviet in de gelijkenis vonden dat hun gedrag terecht was. Durven we als christenen verder te gaan dan wat gebruikelijk is? Doordat onze manier van kijken gevormd is door wat we gewend zijn in onze eigen kerken en cultuur, zien we niet wat zussen en broers uit andere kerkelijke tradities van Gods liefde laten zien.
Wanneer we onze ogen voor hen openen, komen we dichter bij elkaar en raken we dieper met elkaar verbonden.

Gebed
Heer Jezus Christus, als we met U op weg zijn naar eenheid
mogen onze ogen dan niet wegkijken
maar wijd openstaan voor de wereld.
En als we door het leven reizen
mogen we dan stoppen
en de helpende hand bieden om gewonden te verbinden
en zo uw aanwezigheid in hen te ervaren:
U die leeft en heerst voor eeuwig en altijd.
Amen.
www.raadvankerkenlv.nl