Raad van Kerken - Leidschendam-Voorburg
www.raadvankerkenlv.nl

Gebed week van de eenheid

Hierbij ontvangt u het gebed van de week van de eenheid van donderdag 25 januari

Donderdag 25 januari
Heer, help ons
de wonden te zien en hoop te geven

Overdenken
Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze.
(Lucas 10 vers 34a)
Joël 2 vers 23-27 en Psalm 104 vers 14-15, 27-30

De barmhartige Samaritaan deed wat hij kon uit zijn eigen middelen: hij goot wijn en olie over de wonden van de man, verbond deze, en zette hem op zijn eigen dier. Hij ging nog verder door te beloven voor zijn verzorging te betalen. Als we de wereld door de ogen van de Samaritaan zien, kan elke situatie een kans zijn om mensen in nood te helpen. Dit is waar liefde tot uitdrukking komt. Het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan motiveert ons om ons af te vragen hoe we op onze naaste moeten reageren. De Samaritaan gaf wijn en olie, hielp bij het herstel van de man en gaf hem hoop. Wat kunnen wij geven, zodat we deel kunnen uitmaken van Gods werk om een gebroken wereld te helen?

Deze gebrokenheid toont zich in onzekerheid, angst, wantrouwen en verdeeldheid. Beschamend genoeg ook tussen christenen. Hoewel we sacramenten, gebeden van genezing, verzoening en troost vieren met gebruik van olie en wijn, blijven we volharden in een verdeeldheid die het Lichaam van Christus verwondt. Maar als we genezen van onze christelijke verdeeldheid, draagt dat ook bij aan de genezing van landen wereldwijd.

Gebed

Barmhartige God,
U die de bron bent van alle liefde en goedheid,
stel ons in staat om de noden van onze naaste te zien.
Laat ons zien hoe we kunnen bijdragen aan genezing.
Verander ons, zodat we al onze broeders en zusters kunnen liefhebben.
Help ons om de obstakels van verdeeldheid te overwinnen,
zodat we kunnen bijdragen aan een wereld van vrede voor iedereen
en aan het herstel van mensen.
Dank U voor het vernieuwen van uw schepping
en dat U ons leidt naar een toekomst vol hoop:
U die de Heer van ieder mens bent,
gisteren, vandaag en voor altijd.
Amen.