Raad van Kerken - Leidschendam-Voorburg
www.raadvankerkenlv.nl

Gebed week van de eenheid

Hierbij ontvangt u het gebed van de week van de eenheid van vrijdag 26 januari

Vrijdag 26 januari
Heer, maak van onze kerken
schuilplaatsen die mensen in nood
verwelkomen

Overdenken
Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. (Lucas 10 vers 34b)
Genesis 18 vers 4-5 en Psalm 5 vers 11-12

De man die in de handen van rovers viel, werd verzorgd door een Samaritaan. De Samaritaan zag iemand in nood en bracht hem naar een herberg (logement). ‘De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden." (Lucas 10 vers 35).
In elke menselijke samenleving zijn gastvrijheid en solidariteit essentieel. Ze vereisen het verwelkomen van vreemdelingen, migranten en thuislozen. Maar wanneer we geconfronteerd worden met onveiligheid, wantrouwen en geweld, hebben we de neiging om onze naasten te wantrouwen.

Gastvrijheid is een belangrijk getuigenis van het evangelie, vooral daar waar meerdere religies en culturen naast elkaar leven. Het verwelkomen van ‘de ander’, en op onze beurt verwelkomd worden, is de kern van het gesprek over eenheid van kerken en christenen. Kerken als schuilplaatsen waar onze naasten Christus kunnen vinden.

Gebed
Vader van liefde,
in de herbergier hebt u ons de betekenis van gastvrijheid laten zien
door zijn zorg voor de gewonde medemens.
Help ons een gemeenschap te worden
die mensen verwelkomt die zich verlaten en verloren voelen;
een gemeenschap die een huis vormt waar iedereen welkom is.
Mogen we dichter bij elkaar komen
als we de wereld uw onvoorwaardelijke liefde aanbieden. Dit bidden we in de eenheid van de Heilige Geest.
Amen.