Raad van Kerken - Leidschendam-Voorburg
www.raadvankerkenlv.nl

Gebed week van de eenheid

Hierbij ontvangt u het gebed van de week van de eenheid van zaterdag 27 januari

Zaterdag 27 januari
Heer, laat ons zien
hoe we op onze naaste kunnen reageren

Overdenken
Jezus zei: 'Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden?' (Lucas 10 vers 34)
Filippenzen 2 vers 1-5 en Psalm 10 vers 17-18

Aan het einde van de gelijkenis vroeg Jezus aan de wetgeleerde: ‘Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ De wetgeleerde antwoordde: ‘De man die hem barmhartigheid heeft betoond.' Hij zegt niet ‘de Samaritaan’ en we kunnen ons voorstellen dat de vijandigheid tussen Samaritanen en Joden het moeilijk maakte om dat antwoord toe te geven.

We ontdekken vaak dat de meest onverwachte mensen onze naasten zijn, zelfs mensen van wie we de naam of afkomst moeilijk kunnen uitspreken. In de wereld van vandaag, waar gepolariseerde politiek mensen met verschillende religieuze achtergronden vaak tegen elkaar opzet, daagt Jezus ons met deze gelijkenis uit om het belang te zien van onze roeping om grenzen en scheidingsmuren te overschrijden.

Net als de wetgeleerde worden ook wij uitgedaagd om na te denken over hoe we ons leven leiden. Niet alleen in termen van of we goed doen of niet, maar ook of we, net als de priester en de Leviet, nalaten om barmhartig te handelen.

Gebed
Heilige God,
uw zoon Jezus Christus kwam onder ons
om ons de weg van medeleven te tonen.
Help ons door uw Geest om zijn voorbeeld te volgen,
om in de behoeften van al uw kinderen te voorzien,
en zo een verenigd christelijk getuigenis te zijn
van uw wegen van liefde en barmhartigheid.
Dat bidden wij in Jezus’ naam.
Amen.