logo-raad-van-kerken-scroll-hd
NIEUWSBRIEF DECEMBER 2019

Nog twee dagen te gaan naar kerst en de kerken in Leidschendam en Voorburg organiseren weer veel activiteiten, concerten, kerstspelen en kinderactiviteiten maar vooral natuurlijk vieringen in de kerstnacht en op kerstmorgen. Op onze website kunt u lezen dat de Raad van Kerken een flyer gemaakt heeft met, bijna, alle kerkdiensten en vieringen die rond kerst en oud en nieuw in de kerken gehouden worden. De flyer is en wordt uitgedeeld in alle kerken in Leidschendam en Voorburg, maar er ontbreekt helaas de dienst die op kerstmorgen om 10.30 uur in de Hoeksteen wordt gehouden met medewerking van het Hoeksteen koor. En de diensten in Den Haag, de Remonstrantse en Doopsgezinde gemeente die ook zijn aangesloten bij onze Raad.

De kerken in onze gemeente zetten hun deuren open. Via de websites van de verschillende kerken kunt u lezen welke activiteiten bij de kerk bij u in de buurt worden georganiseerd.

De Raad van Kerken kijkt terug op een mooi jaar, waarin onze nieuwe website "de lucht in" mocht gaan en we, op dat gebied, afscheid namen van webmaster Simon van Proosdij die zo veel jaren de website nauwgezet bijhield en nieuwsbrieven uitstuurde. Een jaar waarin we met 100 vrouwen mochten swingen in de viering van Internationale Vrouwen gebedsdag in maart. Een jaar met mooie oecumenische contacten en vieringen, een drukbezochte themabijeenkomst over dementie en geloof, een prachtige rondreizende tentoonstelling die begrip en gesprek op gang bracht rond de plek van vluchtelingen en statushouders in ons midden op scholen, in kerken, de moskee, buurtcentra en de bibliotheek. Hulde aan de mensen achter dit prachtige project dat zelfs landelijke bekendheid kreeg.

We zijn blij met een actieve Raad van Kerken, met vertegenwoordigers van de kerken en geloofsgemeenschappen die allemaal hun rol in oecumenische activiteiten op zich namen. Een Raad die midden in de samenleving staat. We vertegenwoordigen de gezamenlijke kerken naar de burgerlijke gemeente toe en ondervinden daar veel begrip en waardering voor de rol die de kerken vervullen binnen de gemeenschap van Leidschendam-Voorburg. En daar gaan we uiteraard het komende jaar mee verder. De voorbereidingen zijn gestart voor activiteiten in het kader van 75 jaar bevrijding en dus een extra speciale viering op 4 mei, gedachten over een thema-avond binnen het thema Vrijheid, oecumenische vieringen en contacten met kerken die nu nog geen lid zijn van de Raad.

Onze eerste activiteit als Raad in het nieuwe jaar zal zijn de oecumenische viering op 26 januari om 19.00 uur in de Dorpskerk in Leidschendam als afsluiting van de Week van Gebed voor Eenheid van de Christenen. Noteer deze datum alvast in uw agenda.

Wij weten ons verbonden in het licht van het komende Feest.
In dat licht willen wij u allen een heel Zalig en Gezegend Kerstfeest toewensen en zien wij uit naar het jaar 2020 waarin de boodschap van het Kind uit Bethlehem zichtbaar blijft in Leidschendam-Voorburg.

Leden van de Raad van Kerken Leidschendam-Voorburg
Bep van Sloten, Hans Kruijssen, Johan Kunst, Paul den Hoed, Adrienne van Mourik, Simon van Proosdij, Jacques Merx, Leo Valk, Bart Dijkstra, Jan van der Wolf en Pier Tolsma