• Datum:  –
  • Locatie: Mattheüskerk
  • Adres: Hendrika van Tussenbroeklaan 1a, Utrecht

Op dit symposium – met thema ‘Het leven lichter maken door het scheppen van een duurzame relationele verbinding in de dagelijkse levenssituatie.’ – wordt de Landelijke My Home Community gepresenteerd. Een nieuwe werkwijze voor kerken om beter in contact te komen met sociaal kwetsbaren.

Een afwisselend interactief programma met muzikale intermezzo’s en als sprekers:

• mgr. dr. Gerard de Korte, bisschop van ’s-Hertogenbosch en dr. René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk Nederland. Zij zullen het belang van de verbinding van de landelijke kerken met dit project aangeven.
  • prof. dr. Thijs Tromp, hoogleraar diaconiewetenschap van de Protestantse Theologische Universiteit zal een wetenschappelijke reflectie geven op de mogelijkheden van het My Home concept om sociale inclusie en verbinding daadwerkelijk in de praktijk te realiseren.
  • Tineke van Dijk, voorzitter Stichting My Home te Borger. Dit project staat model voor het landelijke My Home concept.

Kerken met Stip is een vereniging van 70 kerken in het hele land met een grote diversiteit die verbinding zoeken met mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Aanvankelijk ging het vooral om mensen die vrijkwamen uit detentie en hun familie, maar later is de doelgroep uitgebreid naar anderen die sociaal kwetsbaar zijn. In de praktijk is gebleken dat deze verbindingen – ondanks veel inzet en goede wil – niet gemakkelijk tot stand komen. Het contact komt niet van de grond, of vervluchtigt al na korte tijd. Om hier gerichter aan te werken heeft Kerken met Stip, ondersteund door Kerk in Actie, een nieuwe werkwijze ontwikkeld in de Landelijke My Home Community.

Op het symposium wordt deze Landelijke My Home Community gepresenteerd en gaan wij op zoek naar factoren die bijdragen aan de totstandkoming van een duurzame relationele verbinding.