Naar aanleiding van de gewelddadigheden in Israël en de Palestijnse gebieden organiseren vertegenwoordigers uit verschillende religieuze tradities en levensbeschouwingen op woensdag 11 oktober in Den Haag een avondgebed.

‘We willen de hoop op vrede niet opgeven, ook wanneer deze onmogelijk lijkt door het excessieve geweld van de laatste dagen,’ zegt pastoor Ad van der Helm, die samen met rabbijn Awraham Soetendorp hiertoe het initiatief nam. ‘We doen een oproep aan alle mensen van goede wil om met elkaar verbonden te blijven en de krachten te bundelen om deze hoop op vrede vast te houden. Het gebed is uitdrukkelijk niet bedoeld als statement voor of tegen partijen. In deze donkere tijd willen we samen zijn om naast elkaar te staan.’

Participanten zijn onder andere vertegenwoordigers van het interreligieuze platform In Vrijheid Verbonden, het Overleg Joden, Christenen en Moslims, de Raad van Kerken in Nederland, de Haagse Gemeenschap van Kerken en de Stichting Prinsjesdagviering.

Het gebed vindt plaats om 19.00 uur bij de vredesvlam voor het Vredespaleis, Carnegieplein, Den Haag en staat open voor mensen van alle religies en gezindten.

Wie vanuit zijn of haar eigen huis of gebedsruimte wil meebidden, is uitgenodigd om om 19.00 uur een kaars te ontsteken en met eigen gebeden en rituelen zich te verbinden met het avondgebed in Den Haag.

Afbeelding: Wereldvredesvlam.
De Wereldvredesvlam is een vlam in Wales die sinds 1999 non-stop brandt. Door het verspreiden van deze vlam wordt aandacht gevraagd voor de wereldvrede. De eerste wereldvredesvlam in Nederland werd op 18 april 2002 naast de poorten van het Vredespaleis geplaatst.