WERELDKERK

Voorzitter jubilerende Wereldraad van Kerken pleit voor gezamenlijke avondmaalviering katholieken en protestanten

De voorzitter van het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken, Heinrich Bedford-Strohm, hoopt dat dat de christelijke kerken sneller dichter bij elkaar komen. Met name als het gaat om een gezamenlijke avondmaalviering zijn er nog stappen te zetten, vindt hij. Hij zei dat gisteren op de dag dat de Wereldraad haar vijfenzeventigste verjaardag vierde.

Tijdens de eerste vergadering van 147 internationale christelijke kerkleiders kwam de Wereldraad van Kerken op 23 augustus 1948 in Amsterdam tot stand.

Dichter bij elkaar

In een interview met de Keulse katholieke nieuwssite Domradio drong Heinrich Bedford-Strohm er woensdag op aan dat de christelijke kerken sneller dichter bij elkaar komen.

De voormalig raadsvoorzitter van de protestantse kerk in Duitsland zei dat hij graag zou willen dat alle institutionele grenzen die nog steeds bestaan tussen de denominaties worden overwonnen. “Maar vooral ook dat een gemeenschappelijkheid in het ontvangen van het Heilig Avondmaal, de Eucharistie, mogelijk wordt.”

Sinds 1973 kennen protestantse kerken in Europa een gemeenschappelijke avondmaalviering. Protestantse en katholieke kerken hebben echter verschillende opvattingen over de betekenis van de Eucharistie, waardoor het Vaticaan afwijzend blijft staan tegenover een gezamenlijk avondmaal of ‘intercommunie’. De katholieke kerk is ook geen lid van de Wereldraad van Kerken.

Felicitaties

De Raad van Kerken in Nederland feliciteert op haar website de Wereldraad met het 75-jarig jubileum.

“Al 75 jaar zet de Wereldraad van Kerken (WCC) zich in voor een rechtvaardige wereld”, zo staat er te lezen. “Deze oecumenische missie van de Wereldraad begon 23 augustus 1948 in Amsterdam. Ook vandaag de dag vormt de Wereldraad de meest prominente stem van de wereldwijde gemeenschap van kerken.”

Christelijke eenheid

De WCC vertegenwoordigt ongeveer 580 miljoen christenen uit meer dan 110 landen over de hele wereld. Samen willen ze hun christelijke geloof uitdrukking geven op weg naar christelijke eenheid.