Jom Hasjoa herdenking 2024

Op zondag 21 april 2024, voorafgaand aan de Jom Hasjoa herdenking in Israël, herdenken wij in Den Haag dat tijdens de Tweede Wereldoorlog 6 miljoen keer een Jood vermoord werd. Deze herdenking, die om 16.00 uur in de Kloosterkerk plaatsvindt, heeft als thema ‘Bedreigde vrijheid’. De spreker dit jaar is de heer drs. Jaap Smit, Commissaris van de Koning in de Provincie Zuid Holland en lid van het nationaal comité 4 en 5 mei. Muzikale medewerking wordt verleend door een chazan en musici. Na afloop zullen er bloemen gelegd worden bij het Joods Kindermonument op het Rabbijn Maarsenplein. Leerlingen van de Duitse School en het Christelijk Gymnasium Sorgvliet verlenen hun medewerking.

Dit jaar houden we onze herdenking in bijzonder gespannen omstandigheden. Oorlogssituaties in de wereld en in het bijzonder in Israël/Palestina roepen veel emoties en spanningen op. We ervaren dat de vrijheid van onze samenleving bedriegt wordt. Antisemitisme is wordt weer opnieuw hoorbaar en zichtbaar, evenals ander uitingen van haat en boosheid. Het van groot belang dat we ruimte scheppen om waardig de slachtoffers van de Shoa te gedenken en daarbij ook de huidige slachtoffers van antisemitisme en andere vormen van geweld te gedenken. We hebben als burgers van Nederland de opdracht om voor onze vrijheid te waken

De Haagse Gemeenschap van Kerken nodigt daarom alle inwoners van Den Haag dit jaar met extra nadruk uit deze bijeenkomst bij te wonen. Het geeft onze Joodse stadgenoten vertrouwen dat wij zoals ieder jaar met hen de slachtoffers herdenken. Bovendien laten we zien dat de we ons de vrijheid niet alten afnemen.

Toegang is vrij, registratie is niet nodig. Meer informatie en een contactformulier treft u aan via de volgende links: http://jomhasjoadenhaag.weebly.com

Informatie/information:

Ad van der Helm, voorzitter werkgroep Jom Hashoa, a.vanderhelm@hnpz.nl

Sjerk van der Vaart, lid werkgroep Jom Hashoa, communicatie, spvandervaart@gmail.com