De gemeente transformeert het pand aan de Vlietweg 16-17 naar een opvang voor Oekraïense Vluchtelingen. In het pand kunnen ongeveer 200 mensen wonen. De eerste kamers zijn in september gereed. De gemeente is nu druk bezig met de inrichting. Ze proberen via tweedehandswinkels de basismeubels
aan te schaffen. Daarnaast vragen ze aan onze inwoners of zij een kamer willen adopteren. Als een kamer wordt geadopteerd door een straat, wijk of bewoner kunnen ze de kamer verder (gezelliger) inrichten.
Het is een mooi initiatief! Inmiddels, zie ook de berichtgeving in het Krantje, hebben verschillende organisaties hun medewerking toegezegd. De Raad van Kerken heeft toegezegd bij de kerken de vraag om medewerking neer te leggen. We hopen dat diaconiën en de charitas bereid zijn mee te helpen en daarnaast aan dit initiatief bekendheid te geven in de kerken.
Doet u of doet uw kerk mee?
Neemt u dan contact op met de gemeente 14 070 of oekraïne@lv.nl. (Diana van Dijk of Monique Halverhout) of secretaris@raadvankerkenlv.nl die u dan kan linken aan de gemeenteambtenaar die erover gaat.
Wilt u spullen doneren die gebruikt kunnen worden voor de basisinrichting van de kamers en de gemeenschappelijke ruimtes? Bijvoorbeeld een eettafel met stoelen, een (stapel)bed, een bank of een kast? Of een prullenbak, servies, bestek of ander keukengerei? Dan kunt u deze afgeven bij kringloopwinkel De Schatkamer aan de Star 9 in Leidschendam. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 18:00 uur, op zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.