“Verdragen, verzoenen, verbinden” – dat is het thema van de 23e Prinsjesdagviering, dit jaar op dinsdag 20 september. Aanleiding voor dit thema zijn de toenemende polarisatie en de animositeit in de samenleving die in aantal en omvang alleen maar lijken toe te nemen. Ons antwoord richt zich daarentegen op verdraagzaamheid over het anders zijn, verzoening wanneer het gaat en verbinding tussen mensen en groepen die op het eerste oog vooral verschillen, maar zodra zij in gesprek gaan en naar elkaar luisteren vooral overeenkomsten ontdekken. Allemaal mensen.
Met alle soorten crises waar we nu mee te maken hebben en nog krijgen, is het zaak de rijen te sluiten, in gesprek te blijven met elkaar en het politieke bestuur op zijn verantwoordelijkheden te wijzen.

Welkom in de Grote Kerk

De Prinsjesdagviering vond dit jaar weer plaats in de Grote Kerk in Den Haag, vanaf stipt 10.30 uur. De KRO-NCRV zendt de viering live uit op NPO2 en begint al tien minuten eerder met korte interviews met minister-president Mark Rutte, jonge moslima Esma Alasag en pastor Ad van der Helm (voorzitter van het bestuur van de stichting).

Iedereen, en dan ook echt iedereen wass van harte welkom bij deze interlevensbeschouwelijke bezinningsbijeenkomst, een initiatief van samenwerkende bahá’í, boeddhisten, brahma kumaris, christenen, hindoes, humanisten, joden, moslims, sikhs en soefi’s.

U kunt de viering hier terugkijken