Minister van armoede Carola Schouten roept kerken en moskeeën op de overheid te helpen bij het bestrijden van armoede. Religieuze groeperingen kunnen volgens haar mensen bereiken die de weg naar de overheid niet weten te vinden. Ook wil ze van hun ervaringen leren.

“Ik vraag u om meer om u heen te kijken, ook naar de groepen die niet bij de overheid aankloppen, maar wel recht hebben op een regeling”, zei Schouten in een Haagse kerk. “Ik kan ze moeilijk bereiken, zou u me willen helpen die groepen te leren zien?”

Schouten zei dit nadat zij het eerste exemplaar had ontvangen van het driejaarlijkse onderzoek door kerken naar hun aanpak van armoede en schulden. Zij geven samen ruim 40 miljoen uit aan bestrijding van armoede en vrijwilligers steken er meer dan 2,2 miljoen uren in. ‘Ongelooflijk groot’ noemt Schouten die bijdrage. “Zonder u zou er een groot gat vallen. Als samenleving kunnen we daar meer respect en waardering voor hebben”, zei ze tegen de zaal met kerkbestuurders, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen. Ze wil hun ambassadeur zijn bij het breder bekend maken van de activiteiten vanuit kerk, moskee en tempel.

De minister nodigde mensen van kerken en moskeeën uit regelmatig met haar te gaan overleggen over armoedebestrijding. Ze hoopt dat zij haar ‘ogen en oren’ zijn in de samenleving en wil van hen horen wat wel en niet werkt. En daarbij mogen de kerken best scherp zijn: “Maak van uw hart geen moordkuil.” Desgevraagd zegt Schouten dat het niet haar bedoeling is kerken op te laten draaien voor de hulp aan mensen in nood. “Dit is geen afschuiven, maar een aanvulling. Het gaat hand in hand. De overheid moet deze taak allereerst oppakken, maar we weten dat we steken laten vallen.”

Publicatiedatum: 31 januari 2023

Bron: Dagblad Trouw