In het theaterstuk ‘Lang zal hij leven’ staat het thema euthanasie bij dementie centraal. In de vorm van interactief theater wordt het maatschappelijke gesprek over morele vraagstukken gestimuleerd en verdiept. Op verschillende momenten tijdens het theaterstuk krijgt het publiek de gelegenheid om in gesprek te gaan over de morele dilemma’s die het verhaal oproept. Het is mogelijk een voorstelling te bezoeken of te boeken.

Dirk-Jan staat centraal in dit theaterstuk. Hij is 80 jaar en heeft gevorderde dementie. Toen drie jaar geleden Alzheimer bij hem geconstateerd werd, heeft hij een wilsverklaring opgesteld. Daarin staat dat hij niet naar een verpleeghuis wil en ook niet in de situatie wil belanden waarin hij zijn autonomie en zijn verstand kwijt is. Boven alles wil deze voormalige onderwijzer zijn waardigheid behouden: liever dood dan zichzelf kwijtraken.

Deze voorstelling is een creatieve samenwerking tussen de Protestantse Kerk Nederland, de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en productiehuis Nachtzon Media.

In november is het stuk in Den Haag te zien.

Overgenomen uit de nieuwsbrief van de Protestantse Kerk in Nederland