‘Het is niet zomaar een schoolreisje’

ACHTERGROND

Drie keer per dag bidden en eenvoudig leven, dat is de realiteit in Taizé. Opvallend veel jongeren gaan naar de kloostergemeenschap. Wat trekt hen zo aan? ‘Het effect van dat sobere is alleen al enorm.’

Jongeren van over de hele wereld komen samen tijdens Taizé-vieringen, zoals hier in het Duitse Rostock.

Jongeren die nog nooit in de kerk zijn geweest, maar wel urenlang in de kerk blijven zitten. Dat zien broeders gebeuren in Taizé, een oecumenische gemeenschap midden in Frankrijk, waar rust en regelmaat centraal staan.

Jaarlijks komen zo’n 50.000 jongeren van over de hele wereld naar de kloostergemeenschap. Ook Nederlandse jongeren reizen graag honderden kilometers om een week tot rust te komen. Wat maakt deze plek zo populair?

Waar er vroeger nog grote groepen vanuit kerken naar de gemeenschap afreisden, ziet de Nederlandse broeder Sebastiaan (63) dat er de laatste jaren steeds meer kleine groepen vanuit scholen en christelijke studentenverenigingen, vanuit het hele land, afreizen naar Taizé. Op dit moment is hij in Nederland ..